تأثیر سیستم ایمنی بر چاقی

تحقیقات جدید نشان می دهد سلولهای خاصی در سیستم ایمنی تأثیری چشمگیر بر کنترل وزن دارند و بطور بالقوه بر ابتلا به دیابت نوع تأثیر گذارند.

نتایج این تحقیق که در مجله ی Natureمنتشر شده است براساس یافته های حاصله از تحقیق بر موشها بوده است، این یافته ها نشان می دهد سلولهای ایمنی می توانند به کاهش خطر چاقی در موش ها کمک کنند این یافته ها ممکن است در انسان نیز صحیح باشند.

محققان دریافتند سلولهایی بنام سلولهای لنفوئیدی ذاتی نوع 2 یا ILC2  در چربی شکمی افراد چاق بالغ به اندازه ی افراد لاغر وجود ندارند. آزمایشات انجام شده  بروی موش ها نشان می دهد که ILC2  تشکیل سلولهای چربی بژ را تحریک می کند، این سلولهای چربی سبب افزایش سرعت سوزاندن کالری در بدن می شوند.

براساس این تحقیق، سلولهای ILC2در چربی شکمی افراد چاق بخوبی عمل نمی کنند، علت این مسئله هنوز بخوبی مشخص نیست و هدف تحقیقات بعدی یافتن علت این مشکل است. دانشمندان امیدوارند ادامه ی این تحقیقات منجر به ابداع روش های جدیدی برای مبارزه با چاقی گردد.

این تحقیق در کالج پزشکی Weill Cornell  انجام گردید و دکتر Artis  سرپرست این تحقیق از انستیتوی تحقیقاتی بیماریهای التهابی دستگاه گوارش می گوید: اطلاع از چگونگی تنظیم متابولیسم توسط سیستم ایمنی و درک عملکرد بافت چربی به دانشمندان برای ابداع درمانهایی بر پایه یسیستم ایمنی برای محدود نمودن تجمع چربی در بدن کمک می کند، اگر چه کارهای زیادی هنوز باید در این زمینه انجام شود اما این تحقیق بینش شگفت انگیزی را در این مورد فراهم کرده است.

چاقی موجب افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله دیابت نوع2، بیماری قلبی عروق کرونر و برخی از انواع سرطانها و سکته ی مغزی می شود.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/immune-system-affects-obesity,-study-suggests-

94795035.html